Emakumeen aurkako indarkeria ematen denerako protokoloa
GAO 2016ko apirilaren 4a. 61 Zka.
2016ko martxoaren 22an, Udalbatza Osoak egindako ohiko bileran legeak ezartzen duen quorumarekin emakumeen aurkako indarkeria ematen denerako udalaren ondorengo protokoloa onartu zuen:
SARRERA
Honako dokumentu hau, Eudelen gomendioak oinarri hartuta Beasaingo Udalak sortutakoa da.
Indarkeria kasuen aurrean Udalaren eginbeharra lau ataletan banatu da:
- Politikarien jendaurreko adierazpenak.
- Hedabideekiko harremana eta emakumeen aurkako indarkeriaren berri ematea.
- Biktimarekiko eta bere ingurukoekiko harremana bideratzea, sexu erasoak edo emakumeen aurkako bestelako indarkeria agerpenak gertatzen direnean.
- Sexu-erasoak edo emakumeen aurkako bestelako indarkeria agerpenak gertatzen direnean mobilizatzeko deialdiak egiteko prozedura.
1. Politikarien jendaurreko adierazpenak emakumeen aurkako indarkeriaren aurrean
Honako hau aintzat hartuta
- Jendaurrera zabaltzen diren emakumeen aurkako indarkeria kasuen aurrean Udaleko politikariei adierazpena egiteko eskatu ohi zaie (heriotzak, sexu-erasoak, kalean edo etxebizitzetan izandako erasoak, auzokideen artean ezagunak diren eta zabaldu direnean, eta abar).
- Adierazpen horiek oso garrantzitsuak dira herritarren artean emakumeen aurkako indarkeria gaitzesteko kultura sortzeari begira.
- Udalerrietan arin hedatu ohi diren informazio faltsuei eta esamesei aurre egiteko bide egoki bakarra, batzuetan, adierazpen horiek egitea izaten da.
- Kontutan izan beharrekoak.
- Berdintasun sailak idatziz zein ahoz prestatu behar ditu politikariek agerpenetan azpimarratu beharreko ideia nagusiak:
- Erasoa testuinguran kokatzea. «Gertaera» hitza edota hitz egiten duenaren «harridura» erakusten duten adierazpenak desagertu egin behar dira. Erasoak indarkeriaren aurkako borrokan eta tokian tokiko berdintasunaren aldeko politiketan kokatu behar dira.
- Eraso guztiei garrantzia ematea. Eraso baten berri daukagunean, ezagutuko ez ditugun eta isilpean geratuko diren bestelako eraso asko ere badaudela azpimarratu behar da. Izan ere, gizartean emakumeak «erruduntzat» jotzen dituzten mito eta aurreiritzi ugarik oraindik gaur egun ere badiraute. Beti azpimarratu behar da, emakumeak ez direla jasaten duten indarkeriaren erantzule; indarkeria hori ez da euren erruz gertatzen, eta horixe da azaldu behar duguna, lekua, ordua, erasotzailearekin duten harremana eta bestelako daturik kontuan hartu gabe.
- Indarkeriaren erantzulea indarkeria erabiltzen duena baino ez da. Erasoak leku guztietan azaltzen direla azpimarratuko da. Oso zabalduta dago leku «arriskutsuez» hitz egiteko joera. Edonola ere, hori garrantzitsua da espazio publikoei baldintza hobeak eskaintzeko, emakumeentzako hiri eta herri seguruak eraikitze aldera. Dena dela, erasoak leku ilunekin edota bazterrekin lotzen dituen mitoa indartzea ekidin behar da. Horrelako lekuetan erasoak izaten diren arren, etxean ere gertatzen dira, tabernetako komunetan, jaietako txosnetan, lantokietan.leku guztietan. Honela, bada, leku arriskutsuak desagertzeari garrantzia emango diogu, baina kale iluna/emakumeenganako erasoa kausa-efektuaren ideia indartu gabe.
- Behin eta berriz azaldu erasotzaile-profil zehatzik ez dagoela. Honi dagokionez, aurrerapauso handiak eman diren arren, emakume guztiok eraso matxista baten biktimak izan gaitezkeela eta erasotzaileen artean gizon-mota jakinik ez dagoela ezpimarratu behar da. Ez dugu inoiz biktimaren zein erasotzailearen nazionalitatea aipatuko; izan ere, gehienetan, atzerritarak direnean baino ez dugu egiten.
- Indarkeriaren aurkako aurrerapausoak nabarmendu. Garrantzitsua da politikariek, emakumeen aurkako indarkeriaren kasu baten aurrean egiten dituzten adierazpenetan, egin diren aurrerapenak azpimarratzea: berdintasun-politikak, indarkeriaren aurkako ekintzak (ikastaroak, zerbitzuak), emakumeek erasoari aurre egin diotenetan, indarkeriaren aurkako emakumeen elkarteak, etab. Hau da, herri-erakundeetan zein elkarteetan egiten ari den guztia nabarmendu behar dugu.
- Biktimak salaketarik ez zuela jarri ez esan. Salaketarik gabe ere, salatu ez izana ez da esanguratsua. Salaketarik ez balego ere, gertatu daiteke udal zerbitzuren batean edo beste erakunderen batean kasuaren berri izatea. Salaketa, indarkeriatik ihes egiteko bide bakarra dela sustatu behar da. Salaketa jarri ondoren kenduko balute, datu hori eman behar da; ez da, ordea, esango zeinen zaila den emakumearentzat erasotzaileen eta ingurukoen presiopean salaketari eustea.
- Adjetiboak arretaz erabiltzea. Emakumeen aurkako indarkeriari lotutako ekintzek haserrarazten gaituzten arren, adjetiboak behin eta berriz erabiltzeak ez du adierazpen instituzionala irmoago egiten. Hau da, gaitzespenezko adierazpena gertaera eta pertsonei buruzko mespretxuzko kalifikazioz josita egoteak ez du jendea sentsibilizatzeko edota kontzientziatzeko balio.
Herri-erakundeen eta politikarien adierazpenak ez dira beti hedabideetan hitzez hitz azaltzen, edo horien zati bat baino ez da agertzen. Horregatik, udalak dauzkan beste hedabide ofizial batzuen bidez mezuak zabaltzea garrantzitsua da, esate baterako, udal egunkaria, webgunea, gizarte-sare, informatzeko berripaper, eta abarren bidez.
Beasaingo Udalak honakoa proposatzen du:
- Arrisku egoerak eta momentuak identifikatu, eta prebentzio lanak egitea (San Boskoeguna, Gabonak, Jazpana, garagardo eguna.). Adibideak: Txosnetako basoetan ikurrak jartzea, egun giltzarrietan mahai informatiboak antolatzea.).
- Beharrezkoa irizten zaio, hilketa denean, emakumearen izen-abizenak esateari, ez, ordea, gainontzeko erasoetan.
- Udalak, herrian dauden panel informatiboak, sare sozialak eta prentsa oharrak erabiliko ditu era honetako erasoak salatzeko, sensibilizazio lanetarako eta datuen berri emateko.
- Hilabetero, herrian eta herritarrei gertatutako erasoen berri kuantitatiboa emango da. Eta urte amaieran ere, urteko balantzea zabalduko da.
2. Hedabideekin harremanetan jartzeko eta emakumeen aurkako indarkeria kasuen berri emateko erabakiak
Honako hau aintzat hartuta
- Hedabideak indarkeriaren aurkako borrokan egindako aurrerapausoak zabaltzeko berebiziko bitartekoak dira.
- Hala ere, guztiek ez daukate gai hauek jorratzeko jarraibide egokirik.
- Albistea berehala eman beharrak herri-erakundeen adierazpenak albait arinen egiteko presioa sortuko du.
- Beasaingo Udalak honakoa proposatzen du:
- Aurrerantzean, Udaltzaingoak, Komunikazio, Ongizate eta Berdintasun sailei emango die Ertzaintzatik jasotako informazioa.
- Hedabideei emango zaien informazioa Udaleko komunikazio-bulegoan zentralizatuko da. Bulego horrek, komunikazio arina izan beharko du Berdintasun, Ongizate eta Udaltzain zerbitzuetako sailekin.
- Ez da bat-bateko erantzunik emango, kasuari buruzko informazioa alderatu arte.
- Informazio zehatzagoa eskatzen dutenak (kazetari, elkarte) Ertzaintzako prentsa gabinetera bideratuko dira.
- Salaketa egin den kasuetan, Herriko Emakume Elkarte eta Talde Feministei, gertatutakoaren berri idatziz emango zaie.
- Beti gogoraraziko da, zeintzuk diren indarkeriari aurre egiten dioten emakumeei laguntzeko baliabideak, batez ere, hizkuntza ugaritan erabilgarri dauden, eta fakturan agertzen ez diren 24 orduko doako telefono-zenbakiak. Halaber, gaiaren inguruan bestelako kezkarik dutenek ere telefono hauetara dei dezakete:
- Arriskuan bazaude edo eta lesiorik baduzu 112.
- Informazioa nahi baduzu 900.840.111.
- Udaleko Ongizate Zerbitzua 943.028.050.
3. Biktimarekiko eta ingurukoekiko harremana bideratzea, sexu erasoak edo emakumeen aurkako bestelako indarkeria-agerpenak gertatzen direnean.
Honako hau aintzat hartuta
- Indarkeriari aurre egin dioten edo egiten dioten emakumeak izango dira protagonistak. Beraiek erabakiko dute, jasan duten bizipenaren berri ematea nahi duten edo ez, eta ematekotan, nola emango den.
- Eraso kasuetan, familiak Udaleko politikarien babesa jasoko du.
Beasaingo Udalak honakoa proposatzen du:
- Indarkeriazko edozein ekintzaren berri dugunean (komunkabide, polizia, biktima, udalerriko auzokide edo beste inoren bidez) lehentasuna biktimarekin harremanetan jartzeak izango du edo, heriotza eragin duenean, haren familiarekin.
- Biktima neska adingabea bada, lehenik eta behin familiarekin edo legezko tutorearekin jarriko gara harremanetan, beharrezko laguntza eskaintzeko. Kaltetu dezakeen informaziorik ez da batere emango (bere inguruarekin identifikatzeko edo lotzeko balio duenean), intimitate-eskubidea bermatzeko eta biktimizazio bikoitza ez gertazeko.
- Biktimaren edota familiaren asmoa zein den jakindakoan, elkarrekin ekintza publikoak antolatu daitezke.
4. Sexu erasoak edo emakumeen aurkako bestelako indarkeria-agerpenak gertatzen direnean herritarrak mobilizatzeko deialdiak egiteko prozedura.
Honako hau aintzat hartuta
- Heriotza eragiten duen emakumeen aurkako indarkeria kasuetan, jarduteko protokoloa badago ere, biktimaren heriotza eragiten ez duten kasuen aurrean nola jardun jakiteko ez dago protokolo bateraturik.
- Emakumeen aurkako indarkeria gaitzesteko manifestazioak eta horietako deialdia egiteko eskubidea edonork dauka, bai herri erakundeek, bai edozein pertsona nahiz taldek ere.
Beasaingo Udalak honakoa proposatzen du:
- Udalak elkarretaratze deialdia egingo du eta, herriko elkarteei eta norbanakoei elkartzeko gonbitea egingo die. Hala ere, bai herri-erakundeek, bai elkarteek, beharrezko deritzotenean herritarrak deitzeko eskubidea dute.
- Kontzentrazioen helburuari buruzko hausnarketa egitea, izan ere, kontzentrazioak ekintza matxisten aurrean isiltasuna hausteko modua izan daitezke, baina sentsibilizazioa eta kontzientzia sortzeko ere balio dute. Hori dela eta, kasu jakin baten aurrean kontzentrazioa antolatzen denean, garrantzitsua da eskura dugun informazio guztia egiaztatuta izatea.
- Heriotza kasuak, sexu erasoak, edota emakumeen kontrako beste edozein indarkeria salaketak herrira mugatuko ditugu. Horrekin batera, zenbait kasutan, egoeraren arabera, salaketa egiteko erabakia hartuko dugu.
- Erasoak zuzenean salatuko ditu Beasaingo udalak eta herritar eta eragile guztiak salaketa egitera gonbidatuko ditu.
Administrazio bidean behin betikoa den ebazpen honen aurka, Administrazioaren aurkako helegitea jar daiteke Gipuzkoako Administrazioaren aurkako Auzi–gaien Epaitegiaren aurrean, jakinarazpen hau jasotako egunaren biharamunetik hasita zenbatutako bi hilabeteko epearen barruan. Hala nahi izanez gero, bide Administrazioaren aurkako auzi–bideari ekin aurretik, birjarpen–helegitea jarri ahal izango da ebazpena eman zuen organoaren aurrean, jakinarazpen hau jasotako egunaren biharamunean hasita zenbatutako hilabeteko epean.
Hori guztia, aurretik adierazitako urtarrilaren 13ko 4/1999 Legearen 116. eta 117. artikuluetan eta kidekoetan ezarritakoarekin bat etorriz, eta zure eskubideak babesteko egoki irizten dituzun egintzak egin edo errekurtsoak aurkezteari kalterik egin gabe.
Azken eguneratzea: 2016/05/30